שאלות ותשובות

שאלות ותשובות

  • הורדת מים בשירותים – 40%
  • אמבטיה ומקלחת – 32%
  • כביסה – 14%
  • הדחת כלים -6%
  • מי שתייה ובישול – 5%
  • כיור האמבטיה – 3%
  • שטיפת הבית – 4%

הטבות לאוכלוסיות מיוחדות

בחודש אפריל 2014 פורסמו “תקנות תאגידי מים וביוב (אמות מידה ורשימת זכאים להפחתה בתשלום לשנת הכספים 2014), התשע”ד–2014”. במסגרת התקנות נוספו מספר קבוצות אוכלוסייה הזכאיות לקבלת ההטבה בתעריף המים.

משמעות ההטבה היא הכפלת הכמות המוכרת לכל מי שמופיע ברשימת הזכאים בתעריף הנמוך לחודש, כלומר: כל אזרח זכאי לקבל 3.5 מ”ק לחודש בתעריף המים הנמוך. האזרחים שמופיעים ברשימת הזכאים מקבלים כמות נוספת של 3.5 מ”ק לחודש בתעריף הנמוך ובסך הכל 7 מ”ק לחודש בתעריף נמוך. ההטבה לזכאי יכולה להגיע לכ-220 ש”ח בשנה.

אם לדעתך הינך כלול/ה באחת מקבוצות הזכאים ולא קיבלת מכתב הודעה בדבר זכאותך, באפשרותך לפנות אל אחד הגופים האחראים לקביעת הזכאות בהם: המוסד לביטוח לאומי, משרד הביטחון לגבי נכי צה”ל, הרשות לזכויות ניצולי השואה ולנפגעי פעולות איבה ולברר האם הנך כלול ברשימת הזכאים. ניתן לבדוק באתר האישי הממשלתי את הזכאות להטבה במים. 

 כמו כן, ניתן לפנות למשרדי “פלגי שרון” בשעות קבלת הקהל לבירור זכאותך והימצאותך ברשימת הזכאים כפי שהועברו אליה ע”י אחד הגופים המוזכרים לעיל. היות שמדובר במידע חסוי שכפוף לחוק הגנת הפרטיות, לא ניתן לקבל נתונים ללא זיהוי ודאי של הפונה.
לפרטים נוספים ניתן לעיין באתר רשות המים בכתובת: www.water.gov.i .

מי השתייה בישראל המסופקים דרך מערכת המים לתושבים הם ברמה תברואתית טובה ביותר. יחד עם זאת ראוי להזכיר שאחריותו של תאגיד פלגי שרון היא לספק את המים עד למונה הראשי של הבניין ומשם והלאה עוברת האחריות לטיפול נאות במים לתושביו של אותו בניין. אם מותקן בבניין ציוד ייעודי לטיפול במים כגון מיכלי אגירה, מסננים, מכשירים למניעת זרימה חוזרת וכדו’ יש לדאוג לתחזוקתו של אותו ציוד לפי הוראות היצרן ובמסגרת זו להחליף מסננים המותקנים בו, לנקות מפחיתי לחץ, לטפל במיכלי מים , לשטוף צנרת ביתית אם בוצעו בה תיקונים ולשטוף את צנרת המים בבתים חדשים. בכל מקרה שמתעוררת בעיה במערכת הביתית יש לקרוא לבעל מקצוע.

בבתים שבהם מקפידים על ביצוע ההוראות הללו אפשר בהחלט לשתות מים מהברז.

* אזור זה מיועד לתושבי כוכב יאיר-צור יגאל. תושבי כפר סבא מקבלים שירותי מים ממפעל המים כפר-סבא

תאגיד פלגי שרון מבצע בדיקות באמצעות עובדי התאגיד, אשר עברו הסמכה של משרד הבריאות לבצע בדיקות מיקרוביאליות ובדיקות כלור ופלואור. הדגימות נשלחות למעבדת משרד הבריאות אשר מדווחת על כל חריגה באיכות המים. בדיקות כימיות מבוצעות ע”י חברות חיצוניות ונשלחות למעבדה חיצונית .דגימות מים נלקחות מקווי ההזנה (חיבורי מקורות) , בריכות האגירה ורשת הצינורות העירונית, לפי הנחיות משרד הבריאות. המרכיבים הכימיים נבדקים במקורות המים בהתאם לגודל האוכלוסייה ופריסתה ועל סמך ההנחיות הקבועות בתקנות מי השתייה במשרד הבריאות.

התאימו את מועדי השקיית הגינות בחודשי למועדים המותרים על פי חוק: מותר להשקות גינות ע”י ממטרות ומתזים רק בין החודשים מאי עד אוקטובר, בשעות הערב בין השעות 19:00 עד 7:00 למחרת. השקיה בשעות אלו כאשר אין משבי רוח מקטינה את התאיידות המים ומונעת מחלות עלים.

  • העדיפו לשתול צמחים הידועים כחסכנים במים.
  • הקצו את כמויות המים להשקיה בהתאם למזג האוויר ולצורכי הצמח.
  • אבזרו את הגינה בקוצבי מים או במחשבי השקיה בעלי התו הכחול, לחיסכון במים ולבריאות הצמחייה.
  • חפו את הגינה בכמויות נדיבות של חומר חיפוי למניעת התייבשות הקרקע והתחממותה ולצמצום התפתחות עשבים שוטים בגינה.
  • חלקו את השקיית הגינה לקבוצות על פי צריכת המים שלהם.
  • הגדילו את מרווחי ההשקיה לצמחים ולדשא. הגדלה זו תגרום להעמקת השורשים וליצירת צמחים חזקים, בעלי יכולת קליטת מים טובה יותר.
  • כסחו את הדשא לעיתים תכופות. פעולה זו תביא לחיסכון ניכר בצריכת המים.
  • גזמו נוף מיותר של עצים ושיחים, הגוזלים מים שלא לצורך.

פזרו כמויות גדולות של קומפוסט. הקומפוסט משפר משמעותית את אחיזת המים בקרקע.

התאגיד מספק מים למועצה המקומית כוכב יאיר – צור יגאל באמצעות חברת מקורות על ידי חיבור בכניסה ליישוב וחיבור שני מרחוב דרגות. קיים חיבור נוסף כגיבוי חירום מקיבוץ אייל. במסגרת זו על התאגיד לבצע בדיקות לגבי איכות המים במועדים שנקבעו על ידי משרד הבריאות.

הבדיקות נעשות במסגרת חוקית הקרויה “תקנות בריאות העם”, שמטרתה להבטיח שמי הברז יהיו בטוחים וראויים לשתייה, באמצעות תקן. בין היתר נקבע אופן דגימת המים, מיקומו ותדירות הדגימה. כך נקבעו למעלה מ- 75 פרמטרים (ביולוגיים וכימיים) הבוחנים את איכות המים, כל זאת על מנת להבטיח שהמים שמסופקים על ידי התאגיד הם מים איכותיים ומתאימים לשתייה.

פלגי שרון בע”מ רואה חשיבות רבה בשמירה על הסביבה ומפעילה מכון טיהור שפכים מודרני (מט”ש), בשיתוף תאגיד מי הוד השרון, האחראי לטהר את השפכים של העיר כפר סבא לתקנים המחמירים ביותר. השפכים עוברים טיהור בפיקוח של משרד הגנת הסביבה והבריאות. הקולחין המטוהרים נועדו להיות המקור העיקרי של מים שיושבו לטבע במסגרת פרוייקט “גאולת הירקון”, שמטרתו החזרת חיים לירקון העליון ויובליו. במסגרת הפרוייקט, יוזרמו הקולחים המטוהרים בנחל עד למתחם שבע תחנות ומשם ישאבו חזרה לאזורנו לשימושים חקלאיים. במכון הטיהור עוברים השפכים טיפול והופכים למי קולחין המשמשים להשקיה. 

בשנת 2011 הוקם תאגיד “פלגי שרון”  בעקבות חקיקת “חוק תאגידי מים וביוב“. חוק זה מחייב רשויות מקומיות להקים תאגידי מים וביוב במטרה להבטיח הפרדה של פעילות המים והביוב משאר הפעילות המוניציפאלית. עפ”י חוק, כל רשות מקומית חייבת להקים תאגיד מים וביוב, או לחלופין, להצטרף לתאגיד אזורי של מים וביוב הקרוב אליה מבחינה גאוגרפית. תפקיד נוסף של תאגיד מים וביוב הוא לוודא שהפעילות הכספית של מים וביוב תתבצע על פי עיקרון “משק כספי סגור”, דבר שיבטיח יותר השקעות כספיות בשדרוג תשתיות המים והביוב של העיר, ואת שיפור השירות לתושב.

המקור להופעת גוונים אלה במי השתייה היא חלודה שהצטברה בצנרת הביתית העשויה ברזל או פלדה. היא נגרמת בעיקר בצנרת שלא הייתה בשימוש זמן רב יחסית והיא אינה רעילה. במקרים כאלה יש להניח למים לזרום עד היעלמות הגוונים.

במהלך זרימת מי השתייה בצנרת, לאורך זמן, שוקעת על קרקעית הצינורות כמות קטנה של חול המגיעה מהקידוחים. בעקבות שינויי לחצים או תיקונים ועבודות אחזקה בצנרת הפרטית או העירונית, עלולה כמות קטנה של חול להתערבב במים הזורמים ולהגיע גם לבתי התושבים. במקרים כאלה מומלץ להניח למים לזרום מעט. כמו כן אנו שבים ומזכירים לצרכנים הפרטיים שיש לדאוג לתחזוקתם הנאותה של מכשירים ביתיים לטיפול במי השתייה. 

מקורו של הצבע הלבן נובע מנוכחותם של בועות אוויר זעירות  במי השתייה. תופעה זו נגרמת במהלך שאיבת המים מאתר לאתר או מתהליך הפחתת לחצים. בועות האוויר נעלמות ממי השתייה בתוך כמה שניות והן משוללות כל השפעה שהיא על הבריאות.

יכולות להיות מספר סיבות לקריאה גבוהה בגין צריכה משותפת, בינהן:

  • נזילת מים בשטח הבניין (גלויה או סמויה)
  • תקלה במערכת ההשקיה של הגינון בבניין
  • גניבת מים מהצנרת של הבניין
  • קבלנים הצורכים מים מבניין חדש גם לאחר שהתאכלס
  • תקלה במוני המים או קריאות שגויות של מוני מים.
  • ייתכן מצב בו הקבלן שבנה קומפלקס של בניינים, העמיס בטעות את השקיית הגינון של הקומפלקס באופן בלתי שוויוני בין הבניינים בקומפלקס.

תאגיד פלגי שרון שם לנגד עיניו כמטרה מרכזית לשפר את השירות ללקוח באמצעות שיטות עבודה וניהול מתקדמות, והוא פועל להפחית למינימום תופעות של קריאות מים חריגות.

תקלות מים

תאגיד פלגי שרון מחויב לטפל בתקלות במערכת המים רק עד לנקודה של שעון המים הראשי של הבניין, ובמקרה של בית פרטי עד שעון המים של הבית. לעומת זאת, תקלות מים וביוב המתרחשות מעבר לשעון המים הראשי, כדוגמת שטח הבניין, הבית, החצר, מגרש החנייה וכיו”ב, הן תקלות הנחשבות פרטיות, והן באחריות הדיירים שיצטרכו לפנות לבעל מקצוע באופן פרטי.

תקלות ביוב

פלגי שרון מחויב לטפל בתקלות ביוב במערכת העירונית בלבד ועד גבול המגרש הפרטי. גבול המגרש נקבע ומוגדר בנספח הסניטרי במועד הגשת היתר הבניה ע”י הקבלן.

חברת פלגי שרון הוקמה בראשית 2011 כתאגיד מים וביוב עירוני על פי חוק. חברת פלגי-שרון אחראית על אספקת שירותים לכ- 100 אלף תושבים מהישובים כפר סבא וכוכב יאיר-צור יגאל. בכפר סבא השירות הינו של ביוב בלבד בעוד שבכוכב יאיר-צור יגאל מסופקים שרותי מים וביוב.

מערכת קר”מ הינה מערכת המתמחה בזיהוי מוקדם של נזילות ומונעת אובדן מים. מדי המים מתאפיינים בקטרים קטנים ומצטיינים באיכויות מדידה ודיוק גבוהות. המערכת מבצעת קריאת מונים כל מספר דקות וכאשר מתגלה חריגה מעל לרצף מסוים, מתקבלת התרעה על כך.

צריכה משותפת הנה צריכת מים המיוחסת לבניין מגורים בגין צריכה שמעבר לצריכת המים ביחידות הדיור, כדוגמת השקיית שטחי הגינון של הבניין. צריכה זו מחושבת כהפרש הצריכה הכוללת הנמדדת בשעון המים הראשי בכניסה לבניין, לבין סך הצריכות ביחידות הדיור שבבניין.

מדי המים של מערכת קר”מ הינם בעלי ממסרים עם הספק נמוך במיוחד, הספק הפחות מזה של מכשירים ביתיים שונים כגון – טלפון, טלפון אלחוטי, טלויזייה ביתית ממוצעת וכיוב’.

משרד הבריאות אחראי על קביעת תקן המים ועל אכיפת תקנות איכות מי השתייה.

פעילות החברה מפוקחת ע”י רו”ח מבקר ומבקר פנים. החברה נדרשת לתת דין וחשבון לרגולטור שלה – רשות המים – ולממונה על התאגידים.

את כל השאלות בנושא הפלואור במי השתייה יש להפנות למשרד הבריאות: משרד הבריאות, המעבדה לבריאות השן, טלפונים:

02-5314871, 02-5314804  

או: 02-5681451, 02-5681272, 02-5681268.

הבטחת האיכות הבקטריולוגית של המים נעשית באמצעות חיטוי בכלור המתבצעת לרב ע”י חברת “מקורות”. השימוש בכלור לאבטחת איכות מי השתייה הוא שימוש מבוקר, תחת פיקוח הדוק, והוא אף נדרש עפ”י תקנות והנחיות של משרד הבריאות.
מערכת המים בישראל הנה מערכת מים ארצית המשלבת את כל מקורות המים ומאפשרת העברת מים מאזור לאזור בהתאם לשיקולים הידרולוגיים. לכן לפעמים תל-אביב תקבל שליש מהמים ממקורות מי תהום ושני שליש מן הכנרת או חלק ממי ההתפלה, ולעיתים להפך. ייתכנו מקרים בהם מערכת המים הארצית תעלה מים מן הדרום צפונה במידה ובדרום ירדו יותר גשמים.
Scroll to Top

התחדשנו!

אנו נרגשים לעדכן שהתחדשנו באתר חדש ומשופר.
האתר כבר באוויר, אך עדיין בהרצה, לכן יתכנו תקלות. אנו עובדים במלוא המרץ לפתור הכל בהקדם.
במידה שנתקלתם בבעיה, ניתן לפנות אלינו ואנו כאן כדי לעזור.

שירות צרכנים מפעל המים כפר סבא
טלפון: 09-7634300
א’-ה’ 07:30 – 15:30
א’, ג’ 16:30 – 19:00

שירות צרכנים כוכב יאיר – צור יגאל
טלפון: 09-7498888
א’, ג’, ה’ 08:00 – 13:00
ג’ 16:00 – 18:00

פלגי שרון – משרדי הנהלה
טלפון: 09-7655521
א’-ה’ 08:00 – 16:00

 לפרטים נוספים אודות שעות הפעילות ומיקום הלשכות ניתן לעיין בלשונית “צור קשר” באתר.

תודה על ההבנה והסבלנות!